De consumptiestatistieken hebben betrekking op de omvang. Dat betekent dat ze gecorrigeerd zijn voor tariefwijzigingen. Daarentegen zijn ook wijzigingen in de inhoud van de aankooptijd gecorrigeerd. Volgens de Februari CBS Consumer Radar waren de gebruiksvoorwaarden in februari voordeliger dan in januari.
2021 | februari | -11,1 |
---|---|---|
2021 | maart | 0,4 |
2021 | april | 12,8 |
2021 | mei | 11,8 |
2021 | juni | 8 |
2021 | juli | 3,1 |
2021 | augustus | 4 |
2021 | september | 5,3 |
2021 | oktober | 10,1 |
2021 | november | 10,7 |
2021 | december | 5,9 |
2022 | januari | 12,8 |
2022 | februari | 14,4 |
2022 | maart | 10 |
2022 | april | 9,6 |
2022 | mei | 5 |
2022 | juni | 5,1 |
2022 | juli | 3 |
2022 | augustus | 1,3 |
2022 | september | 1,4 |
2022 | oktober | 0,6 |
2022 | november | 1,9 |
2022 | december | 9,3 |
2023 | januari | 5,4 |
2023 | februari | 2,8 |
2023 | maart | 2,5 |
2023 | april | 0,6 |
2023 | mei | 0,1 |
2023 | juni | 0,8 |
2023 | juli | -0,9 |
2023 | augustus | 0,3 |
2023 | september | -0,7 |
2023 | oktober | 2,1 |
2023 | november | -0,1 |
2023 | december | -0,4 |
2024 | januari | 1 |
2024 | februari | 0,4 |
2024 | maart | 0,5 |
2024 | april | 0,7 |
2024 | mei | 0,5 |
2024 | juni | -0,9 |
2024 | juli | 1,4 |
2024 | augustus | 1,2 |
2024 | september | 2,2 |
2024 | oktober | 1 |
2024 | november | 0,9 |
2024 | december | 1,8 |
2025 | januari | 1,2 |
Meer goederen en diensten
Consumenten besteedden 3,2 deel & nbsp, meer aan voedsel en dranken in januari, aangepast voor kostenveranderingen. Ze kochten ook 1,5 procent robuustere producten dan een jaar eerder. Ze kochten meestal meer kleding, schoenen en dingen voor het huis. Toch gebruikten huiseigenaren 0,5 procent minder extra producten dan in januari 2024 zoals stroom en motorische energie.
Klanten daalden 0,9 % meer oplossingen in januari. Ze hebben grotendeels meer besteed aan vervoer en communicatie, het verstrekken en recreatie en traditie. De dienst geldt voor meer dan de helft van de totale kosten voor thuisgebruik door gezinnen.
Voedingsmiddelen en dranken | 3,2 |
---|---|
Duurzame producten | 1,5 |
Diensten | 0,9 |
Andere punten | -0,5 |
Totaal | 1,2 |
Gunstiger gebruiksproblemen in februari
Het CBS publiceert ook regelmatig rapporten over de problemen voor gebruik in de gebruiksradar. De consumptie van huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van de klant, de arbeidsmarktpositie en de ontwikkeling van hun woning. De sensorindicatoren zijn ook gerelateerd aan thuisgebruik, maar een vooruitgang in omstandigheden betekent niet automatisch een hogere gebruiksgroei.
Volgens het gebruik van radar  in februari waren de gebruiksvoorwaarden voordeliger dan in januari. Dit is vooral omdat producenten optimistischer waren over de ontwikkeling van hun arbeid.