Het gezinsverbruik neemt in maart met bijna 1% toe.

De omvangcijfers houden verband met de consumptiecijfers. Dit wijst erop dat zij voor kostencorrecties zijn gecorrigeerd. Ook wijzigingen in de samenstelling van de aankooptijd zijn gecorrigeerd. De April CBS Consumer Radar bleek dat de omstandigheden voor gebruik in april minder gunstig waren dan in maart.

2021 april 12,8
2021 mei 11,8
2021 juni 8
2021 juli 3,1
2021 augustus 4
2021 september 5,3
2021 oktober 10,1
2021 november 10,7
2021 december 5,9
2022 januari 12,8
2022 februari 14,4
2022 maart 10
2022 april 9,6
2022 mei 5
2022 juni 5,1
2022 juli 3
2022 augustus 1,3
2022 september 1,4
2022 oktober 0,6
2022 november 1,9
2022 december 9,3
2023 januari 5,4
2023 februari 2,8
2023 maart 2,5
2023 april 0,6
2023 mei 0,1
2023 juni 0,8
2023 juli -0,9
2023 augustus 0,3
2023 september -0,7
2023 oktober 2,1
2023 november -0,1
2023 december -0,4
2024 januari 0,7
2024 februari 0,1
2024 maart 0,3
2024 april 0,5
2024 mei 0,3
2024 juni -1,1
2024 juli 1,2
2024 augustus 1
2024 september 2
2024 oktober 1,1
2024 november 0,9
2024 december 1,8
2025 januari 0,8
2025 februari 2,2
2025 maart 0,9

meer goederen en diensten

Na de prijswijzigingen hebben de gebruikers in maart 1,8 procent meer uitgegeven aan voedsel en dranken. Bovendien maakten ze 1,3 procent duurdere producten dan een jaar eerder. Ze kochten voornamelijk elektronische apparatuur, kleding en schoenen. Huishoudens verbruikten net zoveel andere items als in maart 2024, inclusief kracht en motorische energie.

De consumenten daalden in maart met 0,8 procent. Ze hebben voorrang gegeven aan transport en gesprek over meer uitgeven. Meer dan de helft van de totale binnenlandse consumptiekosten van huishoudens bestaat uit bedrijfsgebruik.

Voedingsmiddelen en dranken 1,8
Groene producten 1,3
Diensten 0,8
Andere punten 0
Totaal 0,9

Ontwikkeling van het verbruik in april

Daarnaast publiceert de gebruiksradar regelmatig beoordelingen van de consumptieomstandigheden. De consumptie van huishoudens wordt onder andere beïnvloed door de verwachtingen van de klant, de toestand van de arbeidsmarkt en de groei van hun eigendom. Hoewel thuisgebruik direct verband houdt met radar-indicatoren, vertaalt een betere omgeving zich niet altijd naar een hogere consumptiegroei.

De April gebruikssensor geeft aan dat April’s consumptie omstandigheden minder gunstig waren dan die in maart. Dit komt vooral doordat de aandelenkoersen elk jaar minder zijn gestegen dan een jaar eerder. Bovendien waren klanten in de loop van het volgende jaar of de komende stijging van de werkloosheid meer ongemakkelijk over hun financiën.

Plaats een reactie