Toepassingen voor complexe kwesties zoals weer, migratie en digitalisering gaan bijna vaak verder dan een regel. Ongeacht het huidige politieke klimaat, is het aan grote ambtenaren om de lange lijnen in de gaten te houden. Ze worden echter vaak gevraagd om snelle en zichtbare effecten op dit moment. De transformerende regering legt uit hoe DGABD topambtenaren ondersteunt door middel van een geïntegreerde aanpak, aldus Stefan Kortrijk, Adviseur Onderwijs en Ontwikkeling bij Directoraat-generaal Algemeen Bestuur (DGABD).
De revolutionaire regering wordt onderwezen door Stefan Kortrijk, Peter Steenkamer en Pieter de Wit. Als adviseurs houden zij voortdurend toezicht op het speelveld van de topleiders en dragen zij daarmee bij tot de verbetering van de instructie en groei van DGABD. Stefan: Tal van senior leiders behandelen transitieproblemen. Dit zijn vaak lange, uitdagende kanalen. Het kost immers tijd voor de maatschappij, de politiek en de systemen om te veranderen. De revolutionaire regeringscursus geeft inzicht in hoe zij deelnemen aan deze langetermijnprocessen. Met de bedoeling om ze zo goed mogelijk te laten functioneren als directeur, sociaal adviseur en culturele metgezel.
aandacht voor de problemen
Vijf componenten vormen de training. Onderzoekers van de Universiteit Utrecht en de Erasmus Universiteit bieden in elke eenheid filosofische kennis en inzichten in de beleidsimplicaties. DGABD behoudt het staatsperspectief van open leiderschap, dat ervoor zorgt dat het leerproces in overeenstemming is met de doelstellingen van de studie. Er wordt onder andere rente betaald om onder twijfelachtige omstandigheden te handelen. Stefan legt uit dat de deelnemers hun persoonlijke casuistiek meenemen naar de les. Ze vinden het leuk om over hun eigen problemen te kunnen debatteren en elkaar zelfs na de opleiding te zoeken. Een goede overbevissing, volgens Stefan. Omdat topambtenaren van verschillende agentschappen elkaar beter kunnen ontdekken, zal het de overheid en de samenleving helpen.
intensieve evaluatie
Volgens Stefan houdt de leermethode een belangrijke activiteitsvisie in. Zo ontdekken deelnemers hoe ze ontwikkeling kunnen stimuleren en tegelijkertijd verouderde, onwerkbare systemen kunnen verminderen. Uiteindelijk gaat het erom dat grote ambtenaren de bewegingen effectiever aanpakken. Dat is ook de reden waarom we een grondige evaluatie geven van elk model van het programma. gebaseerd op deelnemerscommentaren en nieuwe wetenschappelijke inzichten. Zo hebben de deelnemers in 2024 gewezen op de behoefte aan meer informatie over het operationele deel van het transitiebeheer. Momenteel onderzoeken we hoe we dit kunnen integreren in de training in samenwerking met de Universiteit Utrecht. Op het gebied van shifttechnologie staan Nederland aanzienlijke leiderschapsuitdagingen te wachten, maar wij staan voorop. Wij als DGABD verbinden deze twee factoren aan elkaar, zodat we senior leiders het beste kunnen helpen bij hun problemen.